Аssessment of the significance of etiquette rules for Сhinese students

Authors

  • Ольга Ивановна Даниленко St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation
  • Цзыхань Ли St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

Abstract

Th e article presents the results of the empirical research of the priority of the diff erent functions of etiquette in the perception of Chinese students. Th e study involved 332 Chinese students aged from 18 to 25 years, 170 of whom were girls and 162 boys, studying at the universities of China. In the research, we used the questionnaire Features of etiquette by O. I. Danilenko, translated into Chinese. Descriptive statistics and non-parametric methods of comparing samples were used for data analysis. It is revealed that the Chinese students appreciate all of the functions of etiquette, but there are diff erences in the recognition of the signifi cance of diff erent functions. Priority for students are the functions of etiquette that contribute to «saving face» interaction. Women more oft en than men attach importance to the rules of etiquette which help to avoid confl icts between people of diff erent social status and allow them not to think about the form of communication, subject to the existing rules.

Keywords:

Etiquette, functions of etiquette, the subjective significance of etiquette, the Chinese students, «saving face», Chinese cultural traditions

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература

Даниленко О. И. Этикет и этикетное поведение: от культурологического анализа к психологическому исследованию // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2014. № 8. С. 50–56.

Байбурин А. К. Об этнографическом изучении этикета // Этикет у народов Передней Азии. М.: Наука, 1988. С. 12–37.

Бгажноков Б. Х. Адыгская этика. Нальчик: Эль-Фа, 1999. 97 с.

Лихачева Л. С. Этикет как культурная универсалия // Фундаментальные проблемы культурологии: Сб. ст. по материалам конгресса / отв. ред. Д. Л. Спивак. URL: http://www.ec-dejavu.net/e-2/ Etiquette.html (дата обращения: 25.05.2015).

Цивьян Т. В. К некоторым вопросам построения языка этикета // Труды по знаковым системам, II. Уч. зап. Тартуского гос. университета. 1965. Вып. 181. С. 144–149.

Уайт Л. Эволюция культуры. Развитие цивилизации до падения Рима // Уайт Л. Избранное: Эволюция культуры. М.: РОССПЭН, 2004. C. 47–472.

Васильев Л. С., Кобзев А. И. Предисловие // Этика и ритуал в традиционном Китае. Сб. статей. М.: Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1988. С. 3–16.

Кобзев А. И. Духовная культура Китая. Энциклопедия в пяти томах / под ред. М. Л. Титаренко. Т. 1. Философия. М.: Восточная литература, 2006. С. 297–299.

Wang L., Hong L., Kuanbin M. 1987–2004 Adolescents’ Values-depth research and education recommendations // Social scientist. 2005, N 2. C. 65–70.

Huang X., Zhang J., Zhang S., Zhang Sh. My young students in five cities Values Survey // Psychology. 1989. Vol. 21, N 3. C. 52–61.

Pan P. Students prepare their studies Pan value scale “Shanghai Normal University”. M.A. psychology diss. Shanghai, 2006, 270 p.

The Structure and Characteristics of Contemporary Chinese Values / Cheng Y., Jin Sh., Zhang J., Zheng J., Xin Zh. // Psychology. 2009. Vol. 41, N 10. C. 1000–1014.

Малявин В. В. Китайская цивилизация. М.: ИПЦ «Дизайн. Информация. Картография»: ООО «Издательство Астрель»: ООО «Издательство АСТ», 2001. 632 с.

Сидихменов В. Я. Китай: страницы прошлого. М.: Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1974. 278 с.

Спешнев Н. А. Китайцы. Особенности национальной психологии. Каро: Востоковедение, 2011. 336 с.

Даниленко О. И. Культура общения и ее воспитание: учеб. пособие. Л.: ЛГИК, 1989. 101 с.

Даниленко О. И. О типах установок в отношении этикетных моделей поведения и их ценностных основаниях // Петербургский психологический журнал. 2013. № 4. URL: http://ojs.spb u.ru/index. php/psy/article/view/40/19 (дата обращения: 10.04.2016).

Даниленко О. И. Этикет и этикетное поведение: от культурологического анализа к психологическому исследованию // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2014. № 8. С. 50–56.

Даниленко О. И. Приоритеты функций этикета у современных петербургских студентов // Актуальные проблемы развития современной науки и образования: сб. научных трудов по мат-м Международной научно-практической конференции 30 апреля 2015 г.: в 5 ч. Ч. V. М.: «АР-Консалт», 2015. С. 128–132.

Гуриева С. Д. Психология межэтнических отношений: дис. … д-ра психол. наук. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2010. 505 с.

Ratner C. Cultural and Cross-Cultural Psychology: The Case of Chines // Psychology. Online Reading in Psychology and Culture. 2011. Vol. 2, N 1. URL: http://scholarworks.gvsu.edu/cgi/viewcontent. cgi?article=1015&context=orpc (дата обращения: 25.09.2015).

Santamaria J. P., Rosenbaum D. A. Etiquette and Effort. Holding Doors for Others // Psychological Science. 2011. Vol. 22, N 5. P. 584–588.

Васильев Л. С. Этика и ритуал в трактате «Ли цзи» // Этика и ритуал в традиционном Китае. Сб. статей. М.: Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1988. С. 173–201.

Юркевич А. Г. «Ли цзи» // Духовная культура Китая. Энциклопедия в пяти томах / под ред. М. Л. Титаренко. Т. 1. Философия. М.: Восточная литература, 2006. С. 308–309.

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / под ред. В. В. Давыдова, В. П. Зинченко, А. А. Леонтьева, А. В. Петровского. М.: Педагогика, 1983. С. 94–231.

Кравцова М. Е. История культуры Китая. 4-е изд., испр. и доп. СПб.: Лань, 2011. 416 с.

Yan Y. The individualization of Chinese society. Oxford. UK: Berg, 2009. 384 с.

Kulich S. J., Zhang R. The multiple frame s of «Chinese» values: from tradition to modernity and beyond // Oxford Handbook of Chinese / ed. by M. H. Bond. N.-Y.: Oxford University Press, 2010. P. 241–278.


References

Danilenko O. I. Etiket i etiketnoe povedenie: ot kul'turologicheskogo analiza k psikhologicheskomu issledovaniiu [Etiquette and etiquette behavior: from the cultural analysis to the psychological study]. Nauchnoe obozrenie: gumanitarnye issledovaniia [Scientific Review: humanities research], 2014, no. 8, pp. 50– 56. (In Russian)

Baiburin A. K. [On ethnographic study etiquette]. Etiket u narodov Perednei Azii [Etiquette among the peoples of Asia Minor]. Moscow, Nauka Publ., 1988, pp. 12–37. (In Russian)

Bgazhnokov B. Kh. Adygskaia etika [Circassia ethics]. Nal'chik, El'-Fa Publ., 1999. 97 p. (In Russian)

Likhacheva L. S. [Etiquette as a cultural universal]. Fundamental'nye problemy kul'turologii: Sb. st. po materialam kongressa [Fundamental problems of cultural studies: Sat. Art. Materials Congress]. Ed. by D. L. Spivak. Available at: http://www.ec-dejavu.net/e-2/Etiquette.html (accessed 25.05.2015). (In Russian)

Tsiv'ian T. V. [Some questions of construction of language etiquette]. Trudy po znakovym sistemam, II. Uch. zap. Tartuskogo gos. universiteta [Works on Sign Systems, II. Ouch Rec. Tartu State University], 1965, vyp. 181, pp. 144–149. (In Russian)

Uait L. [Evolution of Culture. Th e development of civilization until the fall of Rome]. L. Uait Izbrannoe: Evoliutsiia kul'tury [L. White. Favorites: Evolution of Culture]. Moscow, ROSSPEN Publ., 2004, pp. 47–472. (In Russian)

Vasil'ev L. S., Kobzev A. I. [Preface]. Etika i ritual v traditsionnom Kitae. Sb. statei [Ethics and Ritual in traditional China. Digest of articles]. Moscow, Nauka Publ., 1988, pp. 3–16. (In Russian)

Kobzev A. I. Dukhovnaia kul'tura Kitaia. Entsiklopediia v piati tomakh [The Encyclopedia of China’s Spiritual Culture in five volumes]. Ed. by M. L. Titarenko. Vol. 1. Filosofiia. Moscow, Vostochnaia literatura Publ., 2006, pp. 297–299. (In Russian)

Wang L., Hong L., Kuanbin M. 1987–2004 Adolescents’ Values-depth research and education recommendations. Social scientist, 2005, no. 2, pp. 65–70.

Huang X., Zhang J., Zhang S., Zhang Sh. My young students in five cities Values Survey. Psychology, 1989, vol. 21, no. 3, pp. 52–61.

Pan P. Students prepare their studies Pan value scale “Shanghai Normal University”. M.A. psychology diss. Shanghai, 2006, 270 p.

Cheng Y., Jin Sh., Zhang J., Zheng J., Xin Zh. Th e Structure and Characteristics of Contemporary Chinese Values. Psychology, 2009, vol. 41, no. 10, pp. 1000–1014.

Maliavin V. V. Kitaiskaia tsivilizatsiia [Chinese civilization]. Moscow, IPTs «Dizain. Informatsiia. Kartografiia», OOO «Astrel' Publ.», OOO «AST Publ.», 2001. 632 p. (In Russian)

Sidikhmenov V. Ia. Kitai: stranitsy proshlogo [China last page]. Moscow, Nauka Publ., 1974. 278 p. (In Russian)

Speshnev N. A. Kitaitsy. Osobennosti natsional'noi psikhologii [Chinese. Features of the national psychology]. Karo, Vostokovedenie Publ., 2011. 336 p.

Danilenko O. I. Kul'tura obshcheniia i ee vospitanie: ucheb. posobie [Culture of communication and its training: Proc. Guide]. Leningrad, LGIK, 1989. 101 p. (In Russian)

Danilenko O. I. O tipakh ustanovok v otnoshenii etiketnykh modelei povedeniia i ikh tsennostnykh osnovaniiakh [About the types of installations in relation to etiquette behaviors and values grounds]. Peterburgskii psikhologicheskii zhurnal [Petersburg psychological journal], 2013, no. 4. Available at: http://ojs. spbu.ru/index.php/psy/article/view/40/19 (accessed 10.04.2016). (In Russian)

Danilenko O. I. Etiket i etiketnoe povedenie: ot kul'turologicheskogo analiza k psikhologicheskomu issledovaniiu [Etiquette etiquette and behavior: from cultural analysis to the psychological study]. Nauchnoe obozrenie: gumanitarnye issledovaniia [Scientific Review: humanities research], 2014, no. 8, pp. 50–56. (In Russian)

Danilenko O. I. [Priorities etiquette functions in contemporary Petersburg students]. Aktual'nye problemy razvitiia sovremennoi nauki i obrazovaniia: sb. nauchnykh trudov po mat-m Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii 30 aprelia 2015 g.: v 5 chastiakh. Ch. V [Actual problems of modern science and education: Sat. scientifi c papers on the matth International Scientific and Practical Conference April 30, 2015 g.: 5 parts. Part V]. Moscow, AR-Konsalt Publ., 2015, pp. 128–132. (In Russian)

Gurieva S. D. Psikhologiia mezhetnicheskikh otnoshenii. Dis. Dokt. psikhol. nauk [Psychology of interethnic relations. Diss. Dr. Sci. (psychology) ]. St. Petersburg, St.-Petersburg Univ. Press, 2010. 505 p. (In Russian)

Ratner C. Cultural and Cross-Cultural Psychology: The Case of Chines. Psychology. Online Reading in Psychology and Culture, 2011, vol. 2, no. 1. Available at: http://scholarworks.gvsu.edu/cgi/viewcontent. cgi?article=1015&context=orpc (accessed 25.09.2015).

Santamaria J. P., Rosenbaum D. A. Etiquette and Eff ort. Holding Doors for Others. Psychological Science, 2011, vol. 22, no. 5, pp. 584–588.

Vasil'ev L. S. Etika i ritual v traktate «Li tszi» [Ethics and Ritual in the treatise “Li Chi” ]. Etika i ritual v traditsionnom Kitae. Sb. statei [Ethics and Ritual in traditional China. Coll. articles]. Moscow, Glavnaia redaktsiia vostochnoi literatury izdatel'stva «Nauka», 1988, pp. 173–201. (In Russian)

Iurkevich A. G. [“Li Chi”]. Dukhovnaia kul'tura Kitaia. Entsiklopediia v piati tomakh [Spiritual Culture of China. Encyclopedia in five volumes]. Ed. by M. L. Titarenko. Vol. 1. Filosofiia. Moscow, Vostochnaia literatura Publ., 2006, pp. 308–309. (In Russian)

Leont'ev A. N. Deiatel'nost'. Soznanie. Lichnost' [Activities. Consciousness. Personality]. Eds V. V. Davydova, V. P. Zinchenko, A. A. Leont'eva, A. V. Petrovskogo. Moscow, Pedagogika Publ., 1983, pp. 94–231. (In Russian)

Kravtsova M. E. Istoriia kul'tury Kitaia. 4-e izd., ispr. i dop. [The history of Chinese culture. 4th ed., Rev. and ext]. St. Petersburg, Lan' Publ., 2011. 416 p. (In Russian)

Yan Y. The individualization of Chinese society. Oxford, UK, Berg, 2009. 384 p.

Kulich S. J., Zhang R. Th e multiple frames of «Chinese» values: from tradition to modernity and beyond. Oxford Handbook of Chinese. Ed. by M. H. Bond. New York, Oxford University Press, 2010, pp. 241–278.

Published

2016-08-01

How to Cite

Даниленко, О. И., & Ли, Ц. (2016). Аssessment of the significance of etiquette rules for Сhinese students. Vestnik of Saint Petersburg University. Psychology, (2), 67–78. Retrieved from https://psyjournal.spbu.ru/article/view/3815

Issue

Section

General psychology, personality psychology, history of psychology