Modern tendencies of development of pedagogical psychology and psychology of education

Authors

  • Светлана Николаевна Костромина St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation
  • Наталья Анатольевна Медина Бракамонте St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation
  • Оксана Владимировна Защиринская St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

Abstract

Th e article describes modern tendencies of development of psychological and pedagogical knowledge. Th e socio-psychological foundations for future research are formulated and the outstanding questions of the existing theoretical concepts in the fi eld of training and upbringing are indicated. Particular attention is paid to the issues discussed in the round table “Topical problems of pedagogical psychology and psychology of education” at the conference “Anan’evskie chteniya — 2015. Fundamental problems of psychology”. Th e needs and challenges on the problems of educational psychology at the levels of state, society and man, which practice formulates for scientifi c community, are identifi ed.

Keywords:

development, education, training, upbringing, subjects of education, anthropology and psychology of education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература

Каптерев П. Ф. Педагогическая психология. 3-е изд., перераб. и доп. СПб.: Изд-во «Книжный склад “Земля”», 1914. 489 с.

Якунин В. А., Елманова В. К. 150 лет кафедре педагогики и педагогической психологии СанктПетербургского университета // Санкт-Петербургский университет. 17 октября 2001 г. № 25 (3579). С. 10–13.

Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1968. 339 с.

Исаев Е. И., Слободчиков В. И. Психология образования человека: Становление субъектности в образовательных процессах: Учебное пособие. Сер. «Основы психологической антропологии». М.: Изд-во ПСТГУ, 2013. 432 с.

Слободчиков В. И. Теория и диагностика развития в контексте психологической антропологии // Психология обучения. 2014. № 1. С. 4–34.

Слободчиков В. И. Психологическая антропология и современное образование // Педагогическое образование и наука. 2014. № 3. С. 112–116.

Захарченко М. В., Думчева А. Г. Проблема оценки условий и результатов духовно-нравственного развития и воспитания в школе // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Сер. 4: Педагогика. Психология. 2011. Вып. 3. С. 77–80.

Сериков В. В. Сможем ли мы подготовить компетентного педагога? Парадоксы и перспективы педагогического образования // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2012. № 11 (75). С. 30–33.

Баринова Е. А. Метапредметный подход в образовании и метапредметные навыки // Обучение и воспитание: методики и практика. 2013. № 8. С. 9–14.

Аммосова Л. И. Инклюзивное образование — доступное образование — безбарьерная среда // Сб. конференции НИЦ «Социосфера». 2012. № 41. С. 42–45.


References

Kapterev P. F. Pedagogicheskaia psikhologiia [Pedagogical psychology]. 3rd revised edition-Noah and added. St. Petersburg, Izd-vo «Knizhnyi sklad “Zemlia”» Publ., 1914. 489 p. (In Russian)

Iakunin V. A., Elmanova V. K. 150 let kafedre pedagogiki i pedagogicheskoi psikhologii SanktPeterburgskogo universiteta [150 years of the Department of pedagogy and pedagogical psychology, St. Petersburg state University]. Sankt-Peterburgskii universitet [St. Petersburg University], 17 October, 2001, no. 25 (3579), pp. 10–13. (In Russian)

Anan'ev B. G. Chelovek kak predmet poznaniia [Man as an object of knowledge]. Leningrad, Izd-vo Leningr. un-ta Publ., 1968. 339 p. (In Russian)

Isaev E. I., Slobodchikov V. I. Psikhologiia obrazovaniia cheloveka: Stanovlenie sub"ektnosti v obrazovatel'nykh protsessakh: Uchebnoe posobie. Ser. «Osnovy psikhologicheskoi antropologii» [Psychology of education: the Formation of subjectivity in the educational process: the textbook. Series “the Foundations of psychological anthropology”]. Moscow, Izd-vo PSTGU Publ., 2013. 432 p. (In Russian)

Slobodchikov V. I. Teoriia i diagnostika razvitiia v kontekste psikhologicheskoi antropologii [Theory and diagnostics development in the context of psychological anthropology]. Psikhologiia obucheniia [Psychology of learning], 2014, no. 1, pp. 4–34. (In Russian)

Slobodchikov V. I. Psikhologicheskaia antropologiia i sovremennoe obrazovanie [Psychological anthropology and modern education]. Pedagogicheskoe obrazovanie i nauka [Pedagogical education and science], 2014, no. 3, pp. 112–116. (In Russian)

Zakharchenko M. V., Dumcheva A. G. Problema otsenki uslovii i rezul'tatov dukhovno-nravstvennogo razvitiia i vospitaniia v shkole [The problem of assessing the conditions and results of spiritually-moral development and education in school]. Vestnik Pravoslavnogo Sviato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Ser. 4: Pedagogika. Psikhologiia [The Bulletin Entitled-the glorious St. Tikhon's Orthodox humanitarian University. Series 4: Education. Psychology], 2011, issue 3, pp. 77–80. (In Russian)

Serikov V. V. Smozhem li my podgotovit' kompetentnogo pedagoga? Paradoksy i perspektivy pedagogicheskogo obrazovaniia [Will we be Able to prepare a competent teacher? Paradoxes and prospects of pedagogical education]. Izvestiia Volgogradskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [News of the Volgograd state pedagogical University], 2012, no. 11 (75), pp. 30–33. (In Russian)

Barinova E. A. Metapredmetnyi podkhod v obrazovanii i metapredmetnye navyki [Meta-subject approach in education and interdisciplinary skills]. Obuchenie i vospitanie: metodiki i praktika [Training and education: methodology and practice], 2013, no. 8, pp. 9–14. (In Russian)

Ammosova L. I. Inkliuzivnoe obrazovanie — dostupnoe obrazovanie — bezbar'ernaia sreda [Inclusive education — affordable education — a barrier-free environment]. Sb. konferentsii NITs «Sotsiosfera» [The Collections of conferences], 2012, no. 41, pp. 42–45. (In Russian)

Published

2016-04-28

How to Cite

Костромина, С. Н., Медина Бракамонте, Н. А., & Защиринская, О. В. (2016). Modern tendencies of development of pedagogical psychology and psychology of education. Vestnik of Saint Petersburg University. Psychology, (1), 109–117. Retrieved from https://psyjournal.spbu.ru/article/view/3698

Issue

Section

нет раздела

Most read articles by the same author(s)