Th e psychological description of activity as communications

Authors

  • Сергей Алексеевич Маничев Saint Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

Abstract

The article considers the communicative aspects of the psychological description and activity analysis. Th e analysis of systems to describe activity allows making conclusion that the methods to collect the data for the analysis of activity are similar: the sources of data and methods. Th e main feature of all the methods is that they concern communication both in verbal and written forms, approached as an introdiscourse. Th e conceptual basis of introdiscourse analysis of professional activity is the allocation of inter-reversible relationship of text and context as a basis for analysis of activity. The article reveals three main contexts, where activity is approached as a solution to problems of subject, as a solution to interactive tasks, the solution of vital problems.

Keywords:

psychological analysis and description of activities, communication, discourse

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература

Геберт Д., фон Розенстиль Л. Организационная психология. Харьков: Гуманитарный центр, 2006.

Bass B. M. Improving organisational effectiveness through transformational leadership. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1994.

Shippmann J. Use modeling Competence // Personnel Psychology. 2000. No. 53.

Brannick M. T., Levine E. L. Job analysis. Th ousand Oaks, CA: Sage Publications, 2002.

Стрелков Ю. К. Инженерная и профессиональная психология. М.: Academia, 2001.

Фуко М. Археология знания. СПб.: ИЦ Гуманитарная Академия, 2004.

Гордукалова Г. Ф. Анализ информации: технологии, методы, организация: учебно-практ. пособие. М.: Профессия, 2009.

Олдырева Л. П. Категория контекста в английских риториках XVIII века (историографический аспект) // Контекстуально обусловленная вариативность единиц языка: сб. науч. трудов. Рига: ЛГУ, 1989. С. 142–149.

Chapanis A. Engeneering psychology // Handbook of industrial and organizational psychology / ed. by M. D. Dunnette. Chicago: Rand McNally, 1976.

Парсонс Т. Понятие общества: компоненты и их взаимоотношения // Американская социологическая мысль. Тексты. М.: Международный ун-т бизнеса и управления, 1996. С. 494–526.

Автономов В. Н. Модель человека в экономической науке. СПб.: Экономическая школа, 1998.

Фон Мизес Л. Человеческая деятельность: трактат по экономической теории. М.: Социум, 2005.

Van Dijk T. Structures of discourse and structures of power // J. A. Anderson (ed.). Communication Yearbook, 12. Newbury Park, CA: Sage Publications, 1989. P. 18–59.

Habermas J. Vorstudien und Ergänzungen zur Th eorie des kommunikativen Handelns. Frankfurt am Mein: Suhrkamp Verlag, 1995. 15. Коуз Р. Фирма, рынок и право. М.: Дело ЛТД, 1993.

Луман Н. Понятие общества // Проблемы теоретической социологии / под ред. А. О. Бороноева. СПб., 1994. С. 25–42.

Published

2019-08-15

How to Cite

Маничев, С. А. (2019). Th e psychological description of activity as communications. Vestnik of Saint Petersburg University. Psychology, (2), 31–41. Retrieved from https://psyjournal.spbu.ru/article/view/5596