The Values of the Сhinese Students: the Ratio of Subjective Significance-Accessibility

Authors

  • Ольга Ивановна Даниленко St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation
  • Идань Сюй St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

Abstract

The objective of this study was to identify the significance and accessibility ratio among Chinese university students’ value hierarchy. This study involved 722 students, aged 18 to 25, who studied at the universities of the major cities in China. We used the modified version of “The Ratio of Significance-Accessibility” questionnaire by E. B. Fantalova (based on Rokeach Value Survey) adapted for the Chinese participants. Descriptive statistics, Spearman’s Rho , and Ttest were used for data analysis. Prioritized values ranked by their significance and accessibility were found. The most significant values are family security , happiness  and a comfortable life;  the least significant values are mature love, sense of accomplishment social recognition . The most accessible values are family security, freedom, self-respect , the least achievable values are mature love social recognition  and wisdom . After having analyzed the top and bottom ranks of the value hierarchy, we suggest that the distribution of both significance and accessibility can be explained by the characteristics of the sample: the cultural traditions of the Chinese students, the distinctive culture resulting from the Chinese one-child policy, the social status of being university students. A high level of consistency of all values in terms of their significance and accessibility was revealed. Based on the received data, we conclude that the Chinese students who study within their country have harmonious axiological, or meaning of life and value personality domain within their personality.

Keywords:

Chinese students,, meaning of life and value personality domain, value, significance, accessibility

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература

Лебедева Н. М. Влияние ценностей на отношение к инновациям в России и Китае // Общественные науки и современность. 2010. № 3. С. 37–49.

Кан А. Ю., Бубновская О. В. Особенности картины рассогласования мотивационно-личностной сферы китайской и русской молодежи (на примере студентов ВГУЭС) // Международный студенческий научный вестник. 2015. № 5. С. 221–225.

Кочарян А. С., Макаренко А. А., Ван Сяо Лун. Соотношение ценности — доступности в разных жизненных сферах китайских студентов // Перспективы науки и образования: Международный электронный научный журнал. 2015. № 1 (13). URL: https://pnojournal.files.wordpress.com/2014/12/pdf_150115.pdf (дата обращения: 01.12.2017).

Сапожникова Е. Е. Общие и семейные ценности русских, корейских и китайских студентов Дальневосточного федерального университета // Современные наукоемкие технологии. 2015. № 12 (1). С. 147–151. URL: https://www.top-technologies.ru/ru/article/view?id=35228 (дата обращения: 11.12.2017).

Даниленко О. И., Ли Ц., Сюй И. Ценности современных китайских и российских студентов: сравнительный анализ приоритетов // Вопросы психологии. 2017. № 3. С. 50–60.

Анцупов П. Я., Шипилов А. И. Конфликтология: учеб. для вузов. 5-е изд. СПб.: Питер, 2013. 512 с.

Фанталова Е. Б. Об одном методическом подходе к исследованию мотивации и внутренних конфликтов (на контингенте больных артериальной гипертонией и здоровых лиц) // Психол. журн. 1992. Т. 13, № 1. С. 107–117.

Фанталова Е. Б. Диагностика ценностей и внутренних конфликтов в общей и клинической психологии // Клиническая и специальная психология. 2013. № 1. URL: http://psyjournals.ru/files/58926/psyclin_2013_1_Fantalova.pdf (дата обращения: 01.12.2017).

Фанталова Е. Б. Ценности и внутренние конфликты: теория, методология, диагностика. М.; Берлин: Директ-Медиа, 2015. 141 с.

Красильников А. А. Изучение влияния конфликтности ценностной сферы личности на адаптационный потенциал: автореф. дис. … канд. психол. наук. Саратов, 2005. 23 с.

Никуленкова О. Е. Гендерные особенности внутриличностных конфликтов в студенческом возрасте и их предупреждение: автореф. дис. … канд. психол. наук. Пятигорск, 2009. 23 с.

Салихова Н. Р. Ценностно-смысловая регуляция жизнедеятельности субъекта: автореф. дис. … д-ра психол. наук. Казань, 2011. 45 с.

Яремчук С. В. Субъективное благополучие как компонент ценностно-смысловой сферы личности // Психол. журн. 2013. Т. 34, № 5. С. 85–95.

Ван Сяо Лун. Мотивационно-ценностная структура личности китайских студентов с разными уровнями субъективного благополучия // Вiсник Харькiвского нацiонального педагогiчного уiнверситету им. Г. С. Сковороди. Серiя .Псiхологiя.. 2015. Вып. 50. С. 24–29. URL: http://oaji.net/articles/2015/983–1429530285.pdf (дата обращения: 11.12.2017).

Буров В. Г. Модернизация и духовные традиции в Китае // Китай: поиск гармонии. К 75-летию академика М. Л. Титаренко. М.: ИД. Форум, 2009. С. 447–459.

Леонтьев М. Ю. Жизненные ценности китайских студентов как предмет социологических исследований в КНР // Вестник Тихоокеанского гос. ун-та. 2017. № 1 (44). С. 187–194.

Li Min, Li Haihua. Jujiao dushengzinv daxueshengde xinlichongtu jiqi jiaoyucelue [聚焦独生子女大学生的心理冲突及其教育策略/李敏,李海华。宜宾学院报]. (Ли Минь, Ли Хаихуа. Психологические конфликты единственных детей и стратегия обучения // Вестник Ибинского ун-та. 2005. Т. 106, № 3. С. 106–109.

Zhu Meifen. Dushengzinv daxuesheng jiazhiguan xintan [独生子女大学生价值观新探 // 朱美芬《苏州科技大学学报(社会科学版)] (Чжу Мэйфэень. Исследование ценностей единственных детей // Сучжоуский университет: наука и технология. 2010. Т. 27, № 2. С. 12–22).

Еремкина Т. А. Современные тенденции функционирования китайской семьи // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. Общественно-гуманитарные науки. Аспирантские тетради. СПб.: РГПУ, 2007. Вып. 17 (43). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennye-tendentsii-funktsionirovaniyakitayskoy-semi (дата обращения: 24.12.2017).

Пулич А. Воспитание маленького императора // Здоровье школьника. 2007. № 5. URL: http://www.za-partoi.ru/article.129.html (дата обращения: 24.12.2017).

Tang Huiqin, Li Min, Xu Taoyuan. Peiyang dushengzinv jianquanrenge de chubutantao [培养独生 子女健全人格的初步探讨 // 唐慧琴, 李敏, 徐韬,《中国心理卫生杂志》] (Тан Хуэйцинь, Ли Минь, Сюй Таоюань. Обсуждение темы о воспитании здоровой личности единственных детей // Журнал китайского психического здоровья. 2002. Т. 16, № 7. С. 443–445).

Ruo Hai. Dushengzinvde xinlijiankang [独生子女的心理健康 // 若海,独生子女杂志] (Жуо Хай.Психическое здоровье единственных детей // Единственный ребенок. 2005. № 12. С. 9).

Zhang Li. Chengshi dushengzinv de rengexinlixianzhuangjifenxi [城市独生子女的人格心理现状及分析 // 张黎 哈尔滨技术学院] (Чжан Ли. Анализ психологических состояний личности городских единственных детей // Вестник Харбинского техн. ун-та. 2014. № 4. С. 145–146).

Виничук Н. В. Психосемантический анализ представлений о счастье китайских и российских студентов: автореф. дис. … канд. психол. наук. Хабаровск, 2008. 22 с.

Спешнев Н. А. Китай: особенности национальной психологии. СПб.: КАРО, 2014. 336 с.

Luo Lu. Chinese well-being // The Oxford Handbook of Chinese. New York: Oxford University Press, 2010. P. 328–342.

Zhang Wei. Dadushi danshenqingnian “hunlianjiaolv” xianxiangdiaochajichengyinfenxi [大都市单身青年“婚恋焦虑”现象调查及成因分析 // 中国当代青年杂志] (Чжан Вэй. Причины тревоги в отношении любви и брака у городских молодых людей, не состоящих в браке // Вестник Харбинского техн. ун-та. 2014. № 6. С. 112–116).

Кобзев А. И. Китай // История этических учений: учеб. для вузов / под ред. А. А. Гусейнова. М.: Академический проект; Трикста, 2015. 879 с.


References

Lebedeva N. M. Vliianie tsennostei na otnoshenie k innovatsiiam v Rossii i Kitae [Influence of values on the attitude to innovation in Russia and China]. Obshchestvennye nauki i sovremennost’ [Social Sciences and Modernity] , 2010, no. 3, pp. 37–49. (In Russian)

Kan A. Yu., Bubnovskaya O. V. Osobennosti kartiny rassoglasovaniia motivatsionno-lichnostnoi sfery kitaiskoi i russkoi molodezhi (na primere studentov VGUES) [Peculiarities of the pattern of mismatch in the motivational and personal sphere of Chinese and Russian youth (by the example of VSUES students)]. Mezhdunarodnyi studencheskii nauchnyi vestnik [International Student Scientific Bulletin] , 2015, no. 5, pp. 221–225. (In Russian)

Kocharian A. S., Makarenko A. A., Wang Xiao Lun. Sootnoshenie tsennosti — dostupnosti v raznykh zhiznennykh sferakh kitaiskikh studentov [Value-accessibility in various life spheres of Chinese students]. Perspektivy nauki i obrazovaniia. Mezhdunarodnyi elektronnyi nauchnyi zhurnal [Prospects of science and education. International electronic scientific journal] , 2015, no. 1 (13). Available at: https://pnojournal.files.wordpress.com/2014/12/pdf_150115.pdf (accessed: 01.12.2017). (In Russian)

Sapozhnikova E. E. Obshchie i semeinye tsennosti russkikh, koreiskikh i kitaiskikh studentov Dal’nevostochnogo federal’nogo universiteta [General and family values of Russian, Korean and Chinese students of the Far Eastern Federal University]. Sovremennye naukoemkie tekhnologii [Modern high technology] , 2015, no. 12–1, pp. 147–151. Available at: https://www.top-technologies.ru/en/article/view?id=35228 (accessed: 11.12.2017). (In Russian)

Danilenko O. I., Li Ts., Xu I. Tsennosti sovremennykh kitaiskikh i rossiiskikh studentov: sravnitel’nyi analiz prioritetov [Values of contemporary Chinese and Russian students: a comparative analysis of priorities]. Voprosy psikhologii, 2017, no. 3, pp. 50–60. (In Russian)

Antsupov P. Ya., Shipilov A. I. Konfliktologiia: ucheb. dlia vuzov [Conflictology: Textbook for high schools] . 5th ed. St. Petersburg, Piter Publ., 2013, 512 p. (In Russian)

Fantalova E. B. Ob odnom metodicheskom podkhode k issledovaniiu motivatsii i vnutrennikh konfliktov (na kontingente bol’nykh arterial’noi gipertoniei i zdorovykh lits) [About one methodical approach to the study of motivation and internal conflicts (on the contingent of patients with arterial hypertension and healthy persons)]. Psikhologicheskii journal [Psychological Journal] , 1992, vol. 13, no. 1, pp. 107–117. (In Russian)

Fantalova E. B. Diagnostika tsennostei i vnutrennikh konfliktov v obshchei i klinicheskoi psikhologii [Diagnostics of values and internal conflicts in general and clinical psychology]. Klinicheskaia i spetsial’naia psikhologiia [Clinical and special psychology] , 2013, no. 1. Available at: http://psyjournals.ru/files/58926/psyclin_2013_1_Fantalova.pdf (accessed: 01.12.2017). (In Russian)

Fantalova E. B. Tsennosti i vnutrennie konflikty: teoriia, metodologiia, diagnostika: monografiia [Values and internal conflicts: theory, methodology, diagnostics: monograph] . Moscow, Berlin, Direct Media, 2015, 141 p. (In Russian)

Krasilnikov A. A. Izuchenie vliianiia konfliktnosti tsennostnoi sfery lichnosti na adaptatsionnyi potentsial. Authoref. diss. kand. psikhol. nauk [The study of the influence of the conflict of the value sphere of the individual on the adaptive potential. Thesis of PhD] . Saratov, 2005. 23 p. (In Russian)

Nikulenkova O. E. Gendernye osobennosti vnutrilichnostnykh konfliktov v studencheskom vozraste i ikh preduprezhdenie. Authoref. diss. kand. psikhol. nauk [Gender features of intrapersonal conflicts in the student age and their prevention. Thesis of PhD] . Pyatigorsk, 2009. 23 p. (In Russian)

Salikhova N. R. Tsennostno-smyslovaia reguliatsiia zhiznedeiatel’nosti sub”ekta. Authoref. diss. doct. psikhol. nauk [Value-semantic regulation of the life of the subject. Author’s abstract. dis. doct. psychol. sciences] . Kazan, 2011. 45 p. (In Russian)

Yaremchuk S. V. Sub”ektivnoe blagopoluchie kak komponent tsennostno-smyslovoi sfery lichnosti [Subjective well-being as a component of the value-semantic sphere of the individual]. Psikhologicheskii journal [Psychological Journal] , 2013, vol. 34, no. 5, pp. 85–95. (In Russian)

Wang Xiao Lun. Motivatsionno-tsennostnaia struktura lichnosti kitaiskikh studentov s raznymi urovniami sub”ektivnogo blagopoluchiia [Motivational-value structure of the personality of Chinese students with different levels of subjective well-being]. Visnik Khar’kivskogo natsional’nogo pedagogichnogo uinversitetu im. G. S. Skovorodi. Seriia. Psikhologiia. [Vestnik of Kharkiv National Pedagogical University named after G. S. Skovoroda (KNPU). Series Psychology] . Available at: http://oaji.net/articles/2015/983–1429530285.pdf (accessed: 11.12.2017). (In Ukraine)

Burov V. G. [Modernization and spiritual traditions in China]. Kitai: poisk garmonii. K 75-letiiu akademika M. L. Titarenko [China: the search for harmony. To the 75th anniversary of Academician M. L. Titarenko . Moscow, Forum Publ., 2009, pp. 447–459. (In Russian)

Leontyev M. Yu. Zhiznennye tsennosti kitaiskikh studentov kak predmet sotsiologicheskikh issledovanii v KNR [The life values of Chinese students as a subject of sociological research in the PRC]. Vestnik Tikhookeanskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of the Pacific State University] , 2017, no. 1 (44), pp. 187–194. (In Russian)

Li Min, Li Haihua. Jujiao dushengzinv daxueshengde xinlichongtu jiqi jiaoyucelue [Focusing on the Psychological Conflicts of Only Child College Students and Its Educational Strategies]. Vestnik of Ibinaisk University, vol. 106, no. 3, pp. 106–109. (In Chinese)

Zhu Meifen. Dushengzinv daxuesheng jiazhiguan xintan [An Investigation of the Values of Single Children]. Suzhou University: Science and Technology, 2010, vol. 27, no. 2, pp. 12–22. (In Chinese)

Eremkina T. A. [Modern trends in the functioning of the Chinese family]. Izvestiia RGPU im. A.I. Gertsena. Obshchestvenno-gumanitarnye nauki. Aspirantskie tetradi [News of the Herzen State Pedagogical University. Social and human sciences. Postgraduate notebooks] . St. Petersburg, RGPU Publ., 2007, iss. 17 (43). Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennye-tendentsii-funktsionirovaniya-kitayskoy-semi (accessed: 24.12.2017).

Pulich A. Vospitanie malen’kogo imperatora [The education of a small emperor]. Zdorov’e shkol’nika [School child’s health] , 2007, no. 5. Available at: http://www.za-partoi.ru/article.129.html (accessed: 24.12.2017). (In Russian)

Tang Huiqing, Li Min, Xu Taoyuan. Peiyang dushengzinv jianquanrenge de chubutantao [The discussion of education of the healthy personality of single children]. Journal of Chinese Mental Health, 2002, vol. 16, no. 7, pp. 443–445. (In Chinese)

Zhuo Hai. Dushengzinvde xinlijiankang [Mental Health of Single Children. The Only Child] , 2005, no. 12, p. 9 (In Chinese)

Chzhan Li. Chengshi dushengzinv de rengexinlixianzhuangjifenxi [Analysis of psychological conditions of the personality of urban single children]. Bulletin of Harbin Technical University, 2014, no. 4, pp. 145–146. (In Chinese)

Vinichuk N. V. Psikhosemanticheskii analiz predstavlenii o schast’e kitaiskikh i rossiiskikh studentov. Authoref. diss. kand. psikhol. nauk [Psychosemantic analysis of ideas about the happiness of Chinese and Russian students. Thesis of PhD] . Khabarovsk, 2008, 22 p.

Speshnev N. A. Kitai: osobennosti natsional’noi psikhologii [China: features of national psychology] . St. Petersburg, KARO Publ., 2014. 336 p. (In Russian)

Luo Lu. Chinese well-being. The Oxford Handbook of Chinese. New York, Oxford University Press, 2010, pp. 328–342.

Zhang Wei. Dadushi danshenqingnian .hunlianjiaolv. xianxiangdiaochajichengyinfenxi [The causes of anxiety in relation to love and marriage among urban young people who are not married]. Bulletin of Harbin Technical University, 2014, no. 6, pp. 112–116. (In Chinese)

Kobzev A. I. Kitai. Istoriia eticheskikh uchenii: ucheb. dlia vuzov [China. History of Ethical Teachings: A Textbook for High Schools] . Еd. by A. A. Huseynov. Moscow, Akademicheskii proekt; Triksta Publ., 2015. 879 p. (In Russian)

Published

2018-11-17

How to Cite

Даниленко, О. И., & Сюй, И. (2018). The Values of the Сhinese Students: the Ratio of Subjective Significance-Accessibility. Vestnik of Saint Petersburg University. Psychology, 8(1), 34–46. Retrieved from https://psyjournal.spbu.ru/article/view/2849

Issue

Section

General psychology, personality psychology, history of psychology