The relationship of adaptability and the cognitive-behavioral qualities of the personality (on the example of Russian and Chinese first-year students)

Authors

  • Елена Ивановна Петанова St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation
  • Цзинцзин Лю St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

Abstract

We studied the relationship of adaptability, tolerance attitudes, coping strategies and self-government operations in 93 Russian and 127 Chinese students of the fi rst year of economic faculty of St. Petersburg state University and Peking University. In the group of Chinese respondents, a greater number of linkages of adaptation governance and operations (planning, self-monitoring, analysis of contradictions) and coping strategies (search for social support, membership in social contact, indirect action) was identifi ed than in the group of the Russian respondents.

Keywords:

adaptability, communicative tolerance, the ability to self coping strategy

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература

Даниленко О. И., Ли Ц., Сюй И. Адаптированность китайских студентов на разных этапах обучения в вузах России и Китая «Психологические аспекты межкультурной адаптации» / под общей ред. В. В. Калиты. Владивосток: Дальнаука, 2015. С. 90–110.

Yuan W. Academic and Cultural Experiences of Chinese Students at an American University: A Qualitative Study // Intercultural Communication Studies XX. 2011. Vol. 1. P. 141–157.

Ван С. Факторы адаптации китайских студентов к обучению на родине и за рубежом // Материалы конференции «Ананьевские чтения – 2015». СПб.: СПбГУ, 2015. С. 158–159.

Лю Ц., Петанова Е. И. Особенности проявления феномена фрустрационной толерантности у российских и китайских студентов (на примере студентов СПбГУ и Пекинского государственного университета) // Научные исследования выпускников факультета психологии СПбГУ. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2014. Т. 2. С. 180–186.

Бойко В. В. Коммуникативная толерантность в межличностных отношениях // Обозрение психиатрии и медицинской психологии. СПб.: Питер, 2004. С. 13–21.

Пейсахов Н. М., Шевцов М. Н. Практическая психология: учеб. пособие. Казань: Издательство Казан. университета, 1991. C. 140.

Хобфолл С. Опросник «SACS». URL: http://pksuvu.ru/sites/default/fi les/course_materials/ Metodika_SACS.pdf (дата обращения: 21.10.13).

Практическая психодиагностика. Методики и тесты: учеб. пособие / ред.-сост. Д. Я. Райгородский. Самара: Издательский дом «БАХРАХ», 1998. С. 457–465.

Петанова Е. И., Бордовская Н. В., Лю Ц. Сравнительный анализ адаптированности студентов-первокурсников к условиям образовательной среды (на примере Пекинского и СанктПетербургского университетов) // Вестник Тверского государственного университете. Серия: психология и педагогика. 2015. Вып. 4. С. 95–102.

Лю Ц., Петанова Е. И. Коммуникативная толерантность студентов как ресурс их адаптированности к условиям обучения в вузе // Материалы конференции «Психология человека в условиях здоровья и болезней». Тамбов: ТРОО «Бизнес-Наука-Общество», 2015. С. 133–138.

Петанова Е. И., Лю Ц. Кросс-культурные аспекты выделения задачи психологического сопровождения первокурсников СПбГУ (россиян и китайцев) // Сборник материалов конференции «Инновационный потенциал субъектов образовательного пространства в условиях модернизации образования». Ростов-на-Дону: ЮФУ, 2014. С. 411–417.

Сомова Н. В. Особенности социально-психологической адаптации иностранных студентов в контексте копинговых стратегий поведения // Социально-гуманитарные науки. Ученые записки. 2014. № 14. С. 199–202. URL: http://elib.rshu.ru/fi les_books/pdf/14-19.pdf (дата обращения: 26.11.2015).

Chen H. Moral note of melancholy and thought. Beijing: Sino-Culture Press, 1999, 257 p. (in Chinese).

Li C., Wang W., Qiu S. Relationship of social adaptation and self-regulation of Students [J] // Tangshan: “Chinese Journal of Health Psychology” press , 2010, N 4, 478–480 p. (in Chinese).

Исследовательский потенциал студента: монография / под ред. акад. РАО Н. В. Бордовской. М.: Русайнс, 2015. 264 c.

Посохова С. Т. Психология адаптирующейся личности (субъектный подход): дис. ... д-ра психол. наук. СПб., 2001. 393 с.


References

Danilenko O. I., Li C., Sui I. Adaptirovannost' kitaiskikh studentov na raznykh etapakh obucheniia v vuzakh Rossii i Kitaia «Psikhologicheskie aspekty mezhkul'turnoi adaptatsii» [The Adaptability of Chinese students on diff erent stages of training in higher educational institutions of Russia and China, “Psychological aspects of cross-cultural adaptation”]. Ed. by V. V. Kalita. Vladivostok, Dal’nauka Publ., 2015, pp. 90–110. (In Russian)

Yuan W. Academic and Cultural Experiences of Chinese Students at an American University: A Qualitative Study. Intercultural Communication Studies XX, 2011, vol. 1, pp. 141–157.

Van S. [The factors of adoptation of the Chinese students to learning at home and abroad]. Materialy konferentsii «Anan'evskie chteniia — 2015» [Materials of the conference “Anan’evskij Tchtenia — 2015”]. St. Petersburg, St.-Petersburg Univ. Press, 2015, pp.158–159. (In Russian)

Liu C., Petanova E. I. [Peculiarities of the phenomenon of frustration tolerance in Russian and Chinese students (on example of students of St. Petersburg State University and the Beijing State University)]. Nauchnye issledovaniia vypusknikov fakul'teta psikhologii SPbGU [In Scientific Studies of the graduates of the Psychology faculty of SPSU]. St. Petersburg, St.-Petersburg Univ. Press, 2014, vol. 2, pp. 180–186. (In Russian)

Boyko V. V. [Communicative tolerance in interpersonal relations]. Obozrenie psikhiatrii i meditsinskoi psikhologii [Review of Psychiatry and Medical Psychology]. St. Petersburg, Piter Publ., 2004. pp. 13–21. (In Russian)

Peisakhov N. M., Shevtsov M. N. Prakticheskaia psikhologiia: ucheb. posobie [Practical Psychology: Textbook]. Kazan, Kazan Univ. Publ., 1991, 140 p. (In Russian)

Khobfoll S. Oprosnik «SACS» [Questionnaire «SACS» ]. Available at: http://pksuvu.ru/sites/default/ fi les/course_materials/Metodika_SACS.pdf (accessed 21.10.13). (In Russian)

Prakticheskaia psikhodiagnostika. Metodiki i testy: ucheb. posobie [Practical psychodiagnostics. Procedures and tests: Textbook]. Ed. by D. Y. Raigorodskiy. Samara, Izdatel'skii dom «BAKhRAKh», 1998, pp. 457– 465. (In Russian)

Petanova E. I., Bordovskaya N. V., Liu C. Sravnitel'nyi analiz adaptirovannosti studentov-pervokursnikov k usloviiam obrazovatel'noi sredy (na primere Pekinskogo i Sankt-Peterburgskogo universitetov) [Comparative analysis of adaptation of fi rst-year students to the conditions of educational environment (on example of Beijing and St. Petersburg State University)]. Vestnik Tverskogo gosudarstvennogo universitete. Seriia psikhologiia i pedagogika [Vestnik of the Tver State University. Series Psychology and Pedagogy], 2015, issue 4, pp. 95–102. (In Russian)

Liu C., Petanova E. I. [Communicative Tolerance in students as a resource for their adaptation to training conditions in high school]. Materialy konferentsii «Psikhologiia cheloveka v usloviiakh zdorov'ia i boleznei» [Proceedings of the conference “Human Psychology in conditions of health and disease”]. Tambov, TROO «Biznes-Nauka-Obshchestvo», 2015, pp. 133–138. (In Russian)

Petanova E. I., Liu C. [Cross-cultural aspects of the problem of psychological support of St. Petersburg State University fi rst-year students (the Russians and Chinese)]. Sbornik materialov konferentsii «Innovatsionnyi potentsial sub"ektov obrazovatel'nogo prostranstva v usloviiakh modernizatsii obrazovaniia» [Collection of materials of the conference “Innovation potential of subjects of educational space in the conditions of modernization of education”]. Rostov-na-Donu, IuFU Publ., 2014, pp. 411–417. (In Russian)

Somova N. V. Osobennosti sotsial'no-psikhologicheskoi adaptatsii inostrannykh studentov v kontekste kopingovykh strategii povedeniia [Features of social-psychological adaptation of foreign students in the context of coping strategies of behavior]. Sotsial'no-gumanitarnye nauki. Uchenye zapiski [Social and Humanities. Scientific notes], 2014, no. 14, pp.199–202. Available at: http://elib.rshu.ru/fi les_books/ pdf/14-19.pdf (accessed 26.11.2015). (In Russian)

Chen H. Moral note of melancholy and thought. Beijing, Sino-Culture Press, 1999, 257 p. (In Chinese)

Li C., Wang W., Qiu S. Relationship of social adaptation and self-regulation of Students [J]. Tangshan: “Chinese Journal of Health Psychology” press, 2010, no. 4, pp.478–480. (In Chinese)

Issledovatel'skii potentsial studenta: monografiia [The research potential of the student: a monograph]. Ed. by Bordovskaya. Moscow, Rusains Publ., 2015. 264 p. (In Russian)

Posokhova S. T. Psikhologiia adaptiruiushcheisia lichnosti (sub"ektnyi podkhod). Dis. d-ra psikhol. nauk [Psychology of adaptable personality (subjective approach). Dis. Dr. Psychol. Sciences]. St. Petersburg, 2001. 393 p. (In Russian)

Published

2016-08-01

How to Cite

Петанова, Е. И., & Лю, Ц. (2016). The relationship of adaptability and the cognitive-behavioral qualities of the personality (on the example of Russian and Chinese first-year students). Vestnik of Saint Petersburg University. Psychology, (2), 59–66. Retrieved from https://psyjournal.spbu.ru/article/view/3785

Issue

Section

General psychology, personality psychology, history of psychology